|
Головна сторінка
Новини
25 квітня 2010 У четвер 22 квітня о 10-й годині 12 хвилин ранку у Харкові в актовому залі Національної юридичної академії імені Ярослава Мудрого розпочалося перше розширене засідання нового складу колегії МОН України під головуванням міністра Дмитра Табачника, в якому взяли участь на запрошення міністра ректори усіх вищих навчальних закладів України III та IV рівнів акредитації, а також голови рад директорів вищих навчальних закладів I та II рівнів акредитації і начальники обласних управлінь освіти та заступники голів обласних державних адміністрацій, що опікуються питаннями освіти. Я на це засідання взяв з собою і нещодавно призначеного проректора з навчальної та методичної роботи, професора Олександра Романюка. Далі подаю репортаж про хід засідання, зроблений мною по його ходу за допомогою ноутбука. В президію засідання крім членів колегії були запрошені також ректор НЮА імені Ярослава Мудрого, у якій проводилось це засідання, професор Тацій, ректор НТУУ «КПІ» і він же голова спілки ректорів технічних ВНЗ України, професор Згуровський, ректор КНУ імені Тараса Шевченка і він же голова спілки ректорів державних ВНЗ України, професор Губерський, Президент НАПН України, академік Кремень, перший заступник Президента НАН України, академік Походенко, Голова Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України, професор Полохало, губернатор Харківщини Добкін,, Голова Харківської обласної ради Чернов, народні депутати України Луцьків, Мельник, Самойлик та Святош, Голова ЦК профспілок працівників освіти Сачков, заступник Голови ВАК України, професор Бондаренко. Трохи пізніше до складу президії долучився і віце-прем’єр Володимир Семиноженко. З основною доповіддю виступив міністр Дмитро Табачник. У своїй доповіді він акцентував увагу на наступному:
Першим на трибуну для обговорення вийшов ректор КНУ імені Тараса Шевченка, професор Губерський, із виступу якого слід відзначити такі тези: потрібно підняти якість середньої освіти, потрібно університетським викладачам знову повернутись до участі в роботі шкіл і інститутів підвищення кваліфікації вчителів, необхідно підняти роль олімпіад для школярів і не втрачати ці таланти із-за всіляких обмежень, кожен ВНЗ повинен шукати свого абітурієнта, спілка ректорів підтримала зміни до правил прийому, які стимулюють якісне навчання в школі, статус дослідницького університету не повинен даватись довічно, власні кошти ВНЗ за природою не є бюджетними, тож потрібно зняти обмеження на їх використання, потрібно зробити благодійність вигідною для благодійників, потрібно ліквідувати дублювання підготовки однакових фахівців у ВНЗ одних і тих же регіонів, а концентрувати підготовку у тих ВНЗ, які є провідними в даному напрямку, магістратуру необхідно зосередити в провідних університетах, необхідно усі ВНЗ передати до МОН України та інтегрувати малочисельні ВНЗ до рівня потужних, потрібно не забувати, що університети є не лише центрами освіти і науки в регіоні, а і центрами культури. Другим виступив голова Харківської обласної адміністрації Добкін. Це був короткий вітальний виступ представника політичної команди Віктора Януковича. Потім виступив міністр освіти і науки АРК Крим Лавров. В його виступі російською мовою я звернув увагу лише на те, що він запропонував віддати державне замовлення лише у ті ВНЗ, куди йдуть вчитись талановиті випускники шкіл. Далі виступив Президент НАПН України академік Кремень. Він звернув увагу на те, що нас не може тішити 43 місце у світі по доступу до вищої освіти, обумовлене тим, що ми працюємо з неефективними моделями, які потрібно реформувати. Необхідно не лише давати знання, а і навчити їх використовувати. Далі він наголосив на кардинальному покращенні кадрового забезпечення ВНЗ і запропонував не утримувати престарілих професорів, не здатних до освоєння сучасних інформаційних технологій, а потрібно сприяти захисту докторських дисертацій молодими науковцями. Необхідно не менше 10% власних коштів університету використовувати на проведення наукових досліджень, необхідно вивести зі структури університетів навчальні заклади, що готують фахівців з середньою спеціальною освітою, потрібно винести аспірантуру і докторантуру на третій рівень університетської підготовки, потрібно скоротити шляхом об’єднання число університетів до 100. Наступний виступаючий, Голова Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України, професор Володимир Полохало, у своєму виступі відзначив: необхідно розвивати освіту України так, щоб вона увійшла в європейський освітній простір, потрібно не допустити запровадження адміністративно-командної форми управління вузами, необхідно підтримувати нову редакцію закону «Про вищу освіту», який внесено до парламенту, потрібно надати вузам право самостійно встановлювати гриф на підручники і навчальні посібники, оскільки ніде у цивілізованому світі більше такого немає, щоб гриф надавався міністерством – це атрибут радянської командно-адміністративної системи. Він звернув увагу на те, що із Програми Кабміну зник розділ «Наука у вузах», а тому Комітет з питань науки і освіти Верховної Ради України направив у Кабмін своє зауваження з цього приводу, оскільки фракція Партії регіонів провалила прийняття проекту закону з цього питання. Наголосив Володимир Полохало і на тому, що створення Державного комітету з науки та інновацій може привести до виродження науки у вузах. Освіта повинна бути передбачуваною, і не повинна її концепція змінюватись при зміні політичної влади. ЗНО і правила вступу до вузів не слід було змінювати у кінці навчального року. Зміст підручників з історії не повинен залежати від правлячої партії. Наступним виступив віце-прем’єр з гуманітарної політики, академік Семиноженко. Він констатував, що сьогодні Україна по здобуткам в освіті посідає 49 місце у світовому рейтингу, а завдання стоїть до 2020 року увійти у 20 кращих. Ми втрачали позиції тому, що не було стабільності у владі, тепер стабільність відновлено, тому можна взятись за масштабний проект модернізації освіти. Уже ліквідуються викривлення, що були допущені. Це перший крок. Будуть наступні енергійні кроки – хто не встигатиме за їхнім темпом, той зникне. Реформ в освіті ще не було, були впровадження окремих методик. Потрібно зробити адекватний ринку перелік спеціальностей у вузах. Державне замовлення необхідно диференційювати під реалізацію Державної програми розвитку України. Від євроінтеграції нам нікуди не дітись. Частина викладачів вузів повинна піти працювати за сумісництвом у школи, оскільки найбільш прогресивна фізтехівська система відбирає собі студентів з дослідницьким складом мислення ще в школах. Треба створювати 6-й технологічний уклад, що зможуть здійснити лише відповідні фахівці, підготовлені в університетах за сучасними технологіями і на сучасному обладнанні. Потрібно дозволити студентам інших університетів відвідувати лекції провідних вчених. В 2015 році українські школярі за якістю підготовки, перевіреною за європейською системою оцінки якості, повинні вийти на місце, не нижче 15-го у світовому рейтингу. Державний комітет з науки і інновацій – це, перш за усе, контрольний орган, який визначатиме якість науки і ефективність використання державних коштів. Не кожній дослідницькій організації доцільно виділяти державні кошти, а лише тим, які їх використовують ефективно і забезпечують високу якість досліджень. Лише у такий спосіб можна підняти в Україна загальний рівень науки. Необхідно створювати науково-виробничі комплекси і змінювати законодавство у напрямку їх підтримки, оскільки існуючий закон про технопарки не стимулює підвищення ефективності досліджень. Сьогодні лише ставляться задачі, перші підсумки з розв’язання яких будуть підведені через рік. Далі виступив ректор Харківського національного університету імені Каразіна, професор Бакіров. Він наголосив на тому, що питання ЗНО міфологізоване журналістами. Галас, піднятий у ЗМІ, що це є спасіння освіти і захід, націлений на боротьбу з ректорами-хабарниками, у дійсності націлений на те, щоб, не фінансуючи освіту державою, оголосити ректорів винуватцями її низького рівня. Половина університетів не ведуть наукових досліджень тому, що не мають державного фінансування на ці цілі, але про це журналісти не пишуть. Вони у своїх публікаціях роблять із ректорів сатрапів і губителів демократії та гласності, хоча університети – це сьогодні чи не єдине місце в державі, в якому демократія живе. Бакіров попросив міністерство позбавити університети від нашестя листів, зобов’язуючих проводити масові заходи з приводу різновеликих історичних дат і постатей. Тут він зірвав бурхливі аплодисменти. Прогрес у першу чергу залежить, на думку Бакірова, від природознавців та інженерів, тож і треба надавати пріоритети тим, хто їх готує. Після виступу Бакірова міністр пообіцяв припинити надсилання з міністерства потоку листів з вимогами різноманітних святкувань. Далі виступив ректор НТУУ «КПІ», професор Згуровський. Він наголосив на тому, що університетам необхідно повернутись до підготовки фахівців, здатних створювати нове, доповнивши цю концепцію компонентою, що створене нове потрібно навчити втілювати в життя. На науку у минулому році було заплановано 400 млн. грн., але витрачено 240 млн. грн., які ділили 36 розпорядників, лише одним із яких було і наше міністерство. Зараз створюється новий Державний комітет з науки і інновацій, який відбере функцію розпорядника коштів на науку лише у нашого міністерства, що приведе до згортання наукових досліджень навіть у тих університетах, де вони давали гарні результати, а без цього навіть у цих університетах підготовка спеціалістів нового ґатунку зачахне. Тож створення цього комітету лише тоді виправдає себе, якщо він відбере функції розпорядника коштів на науку в усіх нинішніх 36 розпорядників. В противагу заяві Семиноженка про неефективність закону про технопарки, Михайло Згуровский заявив, що закон про науковий парк Київської політехніки є ефективним, і завдяки йому вдалося отримати дуже цікаві результати. Торкнувшись проблеми ЗНО, Михайло Згуровський наголосив на тому, що при його трансформації необхідно звернути увагу на те, що сьогодні школи в останніх класах перетворились не на заклади середньої освіти, а на репетиторів конкурсних дисциплін. Для того, щоб бізнес почав інвестувати в науку і в університетську освіту, на думку Згуровського, необхідно, як це має місце в усіх цивілізованих країнах, звільнити кошти, які вкладатимуть бізнесмени в освіту та науку, від оподаткування. Не слід обкладати податками і наукову літературу та наукове обладнання, які купляють університети і наукові організації за кордоном. І в завершення свого виступу Михайло Згуровський наголосив на тому, що науковці в усіх організаціях, які займаються науковими дослідженнями, повинні за рівних посад і рівних ступенів і звань отримувати однакову заробітну плату. Після цього адміністрація НЮА нагодувала нас обідом, що було непросто, оскільки треба було нагодувати майже 1000 осіб. Але господарі накрили столи по типу шведського у холах на усіх чотирьох поверхах будівлі свого Палацу культури поряд із актовим залом, тож за 45 хвилин усі повернулись до актового залу ситими і задоволеними. Після обіду ще протягом півтори години йшло обговорення доповіді міністра – всього виступили 21 особа із 34 тих, що подали заявки на виступи. Ректор НУ «Львівська політехніка», професор Бобало запропонував кошти на наукове обладнання централізовано використовувати на створення регіональних центрів колективного використання цього обладнання дослідниками будь-якого із вишів регіону. Директор Луганського НДІ соціально-трудових відносин Мельник звернув увагу на те, що в українському класифікаторі професій є 300 професій, яких раніше не було і нині немає ніде у світі, зате у цьому класифікаторі немає багатьох професій, які народились нині, і які уже завоювали світ. Ректор Білоцерківського аграрного університету, професор Даниленко завірив у підтримці міністра освіти і науки Дмитра Табачника тими ж словами і фразами, якими він менше року тому на зустрічі ректорів з Прем’єр-міністром Юлею Тимошенко завіряв у підтримці її. Ректор Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, професор Павленко підтримав введення системи: бакалавр – магістр-доктор філософії, яка пропонується новою редакцією проекту закону про вищу освіту, і звернув увагу на те, що сьогодні бакалаврам згідно з класифікатором професій надають лише ті посади, які раніше надавались лише молодшим спеціалістам після технікумів, тож треба вносити зміни в класифікатор, аби не дискредитувати більш високий за молодшого спеціаліста фаховий освітній рівень бакалавра. Він висловив також незгоду з введенням для бакалаврів при вступі до магістратури іспиту з іноземної мови. Ректор Національної податкової академії, професор Мельник, який нещодавно став ще й народним депутатом України за списком Партії регіонів, заявив, що багато юристів у цивілізованому суспільстві не буває, тож нічого заявляти, що у нас забагато університетів готують юристів, а потім повторив основні програмні засади Віктора Януковича, коли той був кандидатом в президенти. Він повідомив також нам, що домігся визнання у ЦВК ректорської посади посадою науково-педагогічного працівника, яка не суперечить посаді народного депутата України, тож він, ставши народним депутатом, залишився і ректором. Ректор Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, професор Туренко зажадав критерії отримання університетом статусу дослідницького зробити відносними і звернув увагу на те, що ЗНО додало роботи приймальним комісіям і стало елементом приниження професорів, яких на вимогу міністерства було направлено в центри тестування, де їх поставили наглядачами біля туалетів. Він зажадав повернення в правила прийому пріоритетів для випускників системи довузівської підготовки університетів, які пройшли профорієнтацію і адаптацію до умов навчання саме в тих університетах, в яких вони навчались в системі довузівської підготовки. Піддав критиці він і ті умови правил прийому на спеціалітет після бакалаврату, в результаті яких бюджетний випускник бакалаврату, зобов’язаний уступити бюджетне місце в спеціалітеті бакалавру контрактної форми навчання, у якого більш високий середній бал додатку до диплома бакалавра. Це ущемлення прав колишнього бюджетника, оскільки з дипломом бакалавра його на інженерну посаду ніхто не візьме, а не в усіх є кошти для того, щоб оплатити рік навчання за контрактом. З виступу першого заступника Голови ВАК України, професора Бондаренка запам’ятались три тези:
Після неї із заключним словом виступив міністр. Але спочатку він відповів на ряд запитань, переданих записками – відповіді привожу без цитування запитань:
На цьому Дмитро Табачник закінчив свій заключний виступ і подякував усім за участь в роботі колегії, яка після цього прийняла за основу проект рішення, що буде дороблений з врахуванням тих думок, які прозвучали у виступах, і розісланий у ВНЗ. А через кілька годин ми з Олександром Романюком уже сиділи в потязі «Дебальцеве-Хмельницька», яким ми дістались вночі з Вінниці до Харкова і який нас цього ж дня повіз назад до Вінниці. Завершити цей репортаж я хочу словами вдячності професору Олександру Гайдачуку – проректору з наукової роботи Національного аерокосмічного університету імені Жуковського «Харківський авіаційний інститут», який забезпечив нас з Олександром Романюком транспортом о 4-й годині ночі для переїзду з вокзалу до готелю «Росинка», номером у цьому готелі для того, щоб ми змогли себе привести у порядок після дороги і залишити свої речі, та транспортом для зворотної дороги на вокзал. Постскриптум: діставшись о 9-й годині ранку у п’ятницю 23 квітня Вінниці, я з 10-ї години взяв участь у засіданні спеціалізованої вченої ради, на якому відбувся захист кандидатської дисертації аспірантом першого проректора університету, професора Володимира Грабка, а у другій половині дня зібрав ректорат, на якому познайомив його членів з цим репортажем та поставив конкретні задачі усім, у зв’язку з прибуттям у неділю до нашого університету із міністерства комісії із 10 осіб, половина із яких проректори різних університетів, для перевірки документації підрозділів і тестового контролю студентів з метою оцінки моєї діяльності за останні 7 років на посаді ректора напередодні звіту на засіданні атестаційної комісії міністерства, яке відбудеться 5 травня. |
© 2007-2015. Персональний сайт Мокіна Б.І. Усі права захищено. Несанкціоноване використання матеріалів сайту не дозволяється. У випадку використання цих матеріалів на інших сайтах не допускається будь-яке редагування тексту, а посилання на даний сайт є обов`язковим.