Мокін Борис Іванович
Мокін Борис Іванович
Головна сторінка  Громадська діяльність Публіцистика Завершення вибіркового літопису на папері, або Університету — 50 Розділи книги


В Україні, і протягом усього радянського періоду, і протягом перших 16 років незалежності, у вищих навчальних закладах існувала система призначення деканів факультетів на умовах суміщення з посадою науково-педагогічного працівника якоїсь кафедри, що входила до складу факультету. Тобто, доцент чи професор якоїсь кафедри, виконуючи своє основне навчальне навантаження по кафедрі, одночасно виконував і обов’язки декана факультету, отримуючи за це доплату до основного окладу доцента чи професора кафедри в розмірі 35 % від цього окладу. Але два роки тому посада декана факультету стала штатною, з правом працювати на умовах сумісництва на 0,5 ставки науково-педагогічного працівника на якійсь із кафедр факультету. Оскільки в нашому університеті ще 10 років тому факультети з великою чисельністю студентів були перетворені в інститути, до складу кожного з яких стало входити по два факультети, то декани тих масштабних факультетів пересіли в крісла директорів інститутів, створених на базі цих факультетів. А новостворені факультети, до складу кожного із яких увійшла половина студентів колишніх великих факультетів, очолили штатні декани, котрі були обрані колективами цих новостворених факультетів. Тож виникла ситуація, що в деяких інститутах університету штатні декани стали фактично «хлопчиками по виконанню окремих доручень» директора, який не побажав ділитись з новопризначеними посадовцями колишніми своїми повноваженнями. І, як наслідок, дехто з деканів, фактично, став працювати викладачем кафедри з навантаженням в 0,5 ставки, отримуючи при цьому зарплату в 1,5 окладу.

А тому, коли директору Інституту електроенергетики і електромеханіки, кандидату технічних наук, доценту Миколі Свиридову виповнилось 60 років, і він звільнився у зв’язку з виходом на пенсію науково-педагогічного працівника, я вирішив провести педагогічний експеримент по оптимізації функціональних обов’язків в трикутнику: директор інституту — заступник директора з наукової роботи — декани факультетів. З цією метою у понеділок 7-го грудня, після обговорення на засіданні ректорату університету, я видав такий наказ:


Про проведення
педагогічного експерименту

4-го грудня 2009 року у зв’язку з виходом на пенсію науково-педагогічного працівника звільнився за власним бажанням з посади професора кафедри електричних станцій, систем та мереж, а одночасно і з посади директора Інституту електроенергетики та електромеханіки, яка обіймалась ним на громадських засадах, кандидат технічних наук, доцент Свиридов М. П.

А тому у мене, як ректора університету і академіка Академії педагогічних наук України, який і за університетським планом і за планом роботи АПНУ є науковим керівником дослідницької теми, присвяченої підвищенню ефективності управління процесами в університеті, який розглядається як багатозв’язна синергетична система, з’явилася можливість провести педагогічний експеримент по визначенню ступенів завантаження і координованості дій директора науково-навчального інституту, що виконує свої функції на громадських засадах, його заступника з наукової роботи, який виконує свої функції теж на громадських засадах, та деканів факультетів цього інституту, які працюють на штатних посадах.

Для реалізації цієї можливості я, наряду з виконанням функцій ректора за основною посадою, починаючи з 8-го грудня 2009 року виконуватиму на громадських засадах без додаткової оплати у будь-якій формі ще й функції директора Інституту електроенергетики та електромеханіки.

Для створення необхідних початкових умов цьому педагогічному експерименту, підтриманому ректоратом університету,

наказую:

1. Заступнику директора ІнЕЕЕМ з наукової роботи та деканам факультетів, що входять до складу ІнЕЕЕМ, котрі за функціональними обов’язками є заступниками директора ІнЕЕЕМ з навчально-виховної роботи на очолюваних факультетах, спланувати свою роботу так, аби щодня в період з 15 години до 16 години мати можливість при необхідності взяти участь у нараді, яку проводитиме директор інституту в своєму службовому кабінеті в корпусі ІнЕЕЕМ, або бути присутніми під час проведення ним прийому викладачів та співробітників ІнЕЕЕМ чи студентів та їхніх батьків з особистих питань.

2. Методистам директорату ІнЕЕЕМ готувати документи, які повинен підписувати директор інституту, щодня до 15 години.

3. Вченому секретареві вченої ради інституту планувати порядок денний засідань так, щоб ці засідання тривали не довше двох годин з початком о 15 годині.

4. Перші підсумки педагогічного експерименту підвести на засіданні вченої ради університету у червні 2010 року.

5. Начальнику канцелярії університету наказ довести до відома усіх підрозділів університету.

6. Контроль за виконанням наказу покласти на ректорат.

Ректор
Б. І. Мокін


Проект наказу обговорено і схвалено на засіданні ректорату 07.12.2009 р.

У багатьох колег виникло запитання — чому я вирішив проводити цей експеримент саме в Інституті електроенергетики та електромеханіки, а не, наприклад, в Інституті автоматики, електроніки та комп’ютерних систем управління чи Інституті машинобудування і транспорту або Інституті радіотехніки, телекомунікацій та приладобудування, директори яких звільнялись у зв’язку з виходом на пенсію науково-педагогічного працівника у позаминулому та минулому роках?

Відповідь на це запитання проста — до того, як стати ректором, я досить довго працював завідувачем кафедри електричних систем, що входила і входить до складу факультету електроенергетики, викладав кілька дисциплін студентам цієї спеціальності, і професорський атестат маю саме по цій кафедрі. А, ставши ректором, я створив кафедру електромеханічних систем автоматизації, що увійшла до складу факультету електромеханіки, і досить довго паралельно з виконанням функцій ректора керував саме цією кафедрою, за спеціальністю якої маю диплом про вищу освіту та споріднені атестат доцента і диплом доктора наук. Тож саме Інститутом електроенергетики і електромеханіки паралельно з виконанням ректорських функцій я можу керувати, з розумінням і суті навчального процесу, і суті наукової тематики на кафедрах обох його факультетів, без витрачання часу на період становлення на посаді та з відволіканням по мінімуму на виконання функцій директора.

У цей же понеділок, 7-го грудня, з 15 до 16 години я провів перше засідання директорату Інституту електроенергетики та електромеханіки




© 2007-2015. Персональний сайт Мокіна Б.І. Усі права захищено. Несанкціоноване використання матеріалів сайту не дозволяється. У випадку використання цих матеріалів на інших сайтах не допускається будь-яке редагування тексту, а посилання на даний сайт є обов`язковим.