Цей сайт нині працює в тестовому режимі і забезпечує доступ до інформації про надходження і платежі в Україні, починаючи з 1 вересня 2015 року.
Якщо ви хочете вийти на цей сайт, то набираєте його адресу, після чого він відкривається і зліва перед вами постає схема формування запиту, згідно з якою, якщо вас цікавить куди пішли гроші з організації, що вас зацікавила, то у вікні, розміщеному нижче надпису «ПЛАТНИК», ви набираєте код ЄДРПОУ цієї організації, а потім під надписом «ЗА ПЕРІОД» набираєте «З якого числа» і «ПО яке число» ви хотіли б отримати інформацію про платежі цієї організації. Одразу ж хочу попередити, що максимальним періодом разового запиту є один місяць, тож якщо вас цікавить інформація, наприклад, за три місяці, то вам доведеться запит робити тричі. Для набору дат «З» і «ПО» справа у рядку з цим надписом є іконка, натискуючи на яку мишкою, ви отримаєте перед собою назву місяця, який вас цікавить, біля якого зліва і справа стоять символи переходу на місяць вперед чи назад, і календар, на якому ви вибираєте дату початку і дату закінчення запрошеного вами періоду. Наприклад, якщо вас цікавить інформація за жовтень 2015 року, то на календарі біля символу «З» ви набираєте «жовтень 2015» і перший день жовтня «1», а потім біля символу «ПО» на календарі набираєте «листопад 2015» і перший день листопада «1». Після цього натискуєте мишкою на надпис «ПОШУК», яким закінчується схема формування запиту, і комп’ютер видасть на полі справа від схеми формування запиту усю потрібну інформацію. На цьому полі ви побачите 4 стовпчики, в першому із яких вказано, хто платив, у 2-му – кому заплачено, у 3-му – коли заплачено, а у 4-му – скільки заплачено. Інформація структурована по сумі платежів – від більших (мільйонів гривень) до менших (доль гривні, копійок). Внизу з правого боку цієї таблиці розміщені цифри, натискуючи мишкою на які, можна перегортати сторінки таблиці платежів від найбільшого їх значення до найменшого чи навпаки.
Якщо ж вас цікавить скільки грошей надійшло за якийсь період до якоїсь організації з інших організацій, то код організації, яка вас цікавить, ви набираєте на схемі формування запиту у вікні, що розміщене під надписом «ОДЕРЖУВАЧ» – інші кроки формування запиту співпадають з тими, які я вже описав вище. Після натиснення мишкою на надпис «ПОШУК» у цьому випадку перед вами справа від схеми формування запиту відкриється таблиця, в якій буде вказано з якої організації до тієї, що цікавить вас, надійшли гроші, коли і скільки.
Якщо ж вас цікавить за що заплачено чи для чого отримано гроші, то ви мишкою натискуєте на те поле, на якому ці гроші висвітились у таблиці – і перед вами розкриється ще одна таблиця, в якій виписано за що заплачено, на підставі якого документу, скільки і коли, чи для яких цілей надійшли гроші, звідки, на підставі якого документу, скільки і коли.
Тож тепер ніякий керівник ніякої організації в Україні не зможе «заховати» ні те, на що він витратив кошти, ні те, скільки і для чого він їх отримав, тобто має місце віднині в Україні повна прозорість руху коштів від одних організацій до інших, а це наносить відчутний удар як по зовнішніх, так і по внутрішніх корупційних схемах, оскільки відтепер кожний працюючий в організації за бажанням бачитиме і те, чи вчасно виплачує гроші керівник організації своїм підлеглим, і те, кому «на сторону» він перераховує гроші цієї організації, що є особливо актуальним, якщо цими перерахуваннями керівник ущемлює своїх підлеглих.
І тепер уже абсолютно ніякої ролі не гратиме особа, яка за розпорядженнями керівника організації формуватиме у ній процес платежів і надходжень, що означає, що за рахунок призначення, наприклад, своєї близької родички чи близької родички дружини на посаду начальника планово-фінансового відділу жодному ректорові університету уже не вдасться тримати інформацію про надходження і платежі лише в сімейному колі.
В якості прикладу я наведу деякі платежі, зроблені Вінницьким національним технічним університетом. Для того, щоб пересвідчитись в правильності наведеної інформації, достатньо будь-кому за описаною вище схемою формування запиту у вікні, яке розміщене нижче надпису «ПЛАТНИК», набрати код ЄДРПОУ Вінницького національного технічного університету, тобто набрати 02070693.
І тоді ви зможете переконатись, наприклад, що у вересні 2015 року за 9 актами договорів підряду у ВНТУ було виплачено 51 тисяча гривень, тобто в середньому по 5600 гривень за кожним актом, а у жовтні 2015 року за 10 актами договорів підряду було виплачено 68 тисяч гривень, тобто в середньому по 6800 гривень за кожним актом. Інформацію про те, якими були виплати за договорами підряду у ВНТУ у листопаді 2015 року, пропоную вам, шановні читачі, знайти самостійно, адже, знайшовши її, ви переконаєтесь, що викладену методику засвоїли.
І тоді ви уже самостійно переконаєтесь і у тому, що протягом трьох місяців (вересень, жовтень, листопад 2015 року) ВНТУ перерахував на рахунок ТОВ «Комел», розташованому у Києві, 572 тисячі гривень за ноутбуки, запасні частини до комп’ютерної техніки та її ремонт, хоча при цьому у вас обов’язково виникнуть одразу два запитання: 1). Чому наш університет не хоче користуватись послугами однієї із фірм – постачальників комп’ютерної техніки, що розташовані у Вінниці, адже витрати на доставку в ремонт цієї техніки до вінницької фірми будуть суттєво меншими за аналогічні витрати при доставці цієї техніки в ремонт до київської фірми? 2). А чи взагалі колись якась комп’ютерна техніка відвозилась в ремонт з нашого університету до Києва чи ні?
До речі, скориставшись іншим безкоштовним ресурсом Мінюсту України – Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch) за кодом ЄДРПОУ ТОВ «Комел», легко знайти детальну інформацію про це товариство, з якої ви зможете переконатись, що до складу його засновників входять і двоє вінничан, і що статутний капітал його складає лише 100 тисяч гривень , і що зареєстроване воно у приватній квартирі по вулиці Димитрова.
Багато ще цікавого можна побачити, ознайомившись з процесом проходження коштів у ВНТУ, висвітленим на вище згаданому сайті Мінюсту України, але я на цьому поставлю крапку, аби, по-перше, не втомлювати вас, шановні читачі, надміром чисел, а по-друге, аби спонукати вас до самостійного спостереження за цим процесом у статусі громадських контролерів. І саме з метою залучення до громадського контролю за процесом проходження коштів у ВНТУ якомога більшої кількості людей я так детально розписав схему формування запитів, аби до цього контролю долучились не лише ті, хто добре володіє комп’ютером, а і ті, хто ним володіє на рівні початківця.