13 квітня 2016 року т.в.о. міністра Інна Совсун видала наказ №433 «Про деякі питання формування штатних нормативів», в якому «керівникам навчальних закладів та установ освіти» поставлена задача – цитую: «…забезпечити у 2016 році скорочення керівного, адміністративного, управлінського, господарсько-обслуговуючого персоналу, водіїв, робітників, які обслуговують громадські будівлі на 10 відсотків».
Цей наказ вимагає від керівників «…до 15 липня 2016 року надати Міністерству інформацію щодо здійснення скорочення, передбаченого пунктом 1 цього наказу», а оскільки згідно з КЗПП працівник, якого установа збирається скоротити, повинен адміністрацією цієї установи бути попередженим за три місяці до дати скорочення, то виходить, що таке попередження усім працівникам, які попадають під скорочення, повинно було бути адміністрацією нашого університету зроблене до 15 квітня, що, виходячи з того, що наказ було підписано т.в.о. міністра Совсун лише 13 квітня, фізично здійснити було не можна, адже за один день навіть об’єктивний аналіз, – кого потрібно скорочувати в установі, в якій під таке скорочення підпадає біля 70 осіб, – зробити неможливо, не кажучи уже про організацію повідомлення під розпис усіх, хто попав у число скорочуваних.
Тож міністерство цим своїм наказом поставило керівників освітніх установ в умови, коли вони змушені будуть або порушувати КЗПП, або не виконати вище вказаний наказ у визначені у ньому терміни.
Звичайно, керівникам доведеться вибирати «із двох зол менше». А «меншим злом» для них буде порушення терміну виконання наказу, оскільки це потягне максимум на догану, у той час, як в разі, якщо вони порушать КЗПП, то усіх працівників, скорочених без дотримання вимог цього Кодексу законів про працю, суди за їхніми заявами обов’язково поновлять на посадах. А це уже буде не порушенням терміну виконання наказу, а повним його невиконанням, за що можна очікувати більш суворе покарання.
До речі, відбираючи посади під скорочення, адміністрації кожної освітньої установи потрібно суворо дотримуватись «букви» наказу стосовно категорій працівників, яких стосуватиметься скорочення, оскільки недотримання категорійності працюючих, визначеної в наказі, теж може привести до судового поновлення на посадах тих скорочених, які попали під скорочення, відносячись до тих категорій, скорочення по яких в цьому наказі не передбачене.
А тому я ще раз звертаю увагу адміністрації нашого університету на те, що категорії працівників, визначених в наказі під скорочення, – це представники «…керівного, адміністративного, управлінського, господарсько-обслуговуючого персоналу, водіїв, робітників, які обслуговують громадські будівлі…». Тож під скорочення не підпадає професорсько-викладацький персонал (асистенти, старші викладачі, доценти, професори і завідувачі кафедр), навчально-допоміжний персонал (лаборанти, зав. лабораторіями, інженери по обслуговуванню складного навчального обладнання і методисти) та науковий персонал (молодші наукові співробітники, наукові співробітники, старші наукові співробітники, провідні наукові співробітники, головні наукові співробітники та завідувачі науково-дослідними лабораторіями).