У четвер вранці 31 липня у телефонній розмові з директором департаменту вищої освіти нашого міністерства Ярославом Болюбашом я довідався, що міністерство розробило проект нових умов прийому до ВНЗ на 2009 рік, який розміщено на сайті «Конкурс». Він же запропонував мені надіслати до міністерства свої пропозиції до цього проекту.
Ознайомившись з проектом і походивши з ним у голові два дні, я у суботу 2 серпня написав листа до міністерства зі своїми пропозиціями по поліпшенню якості проекту. Листа я одразу ж розмістив на своєму сайті. Ось його текст:
Про проект умов
прийому до ВНЗ на 2009 рік
Міністру освіти і науки України
Вакарчуку І. О.
Шановний Іване Олександровичу!
Я уважно ознайомився з проектом нових умов прийому до ВНЗ на 2009 рік, розробленим у міністерстві, і хочу запропонувати Вашій увазі кілька суджень з цього приводу, націлених на покращення проекту.
1). Потрібно ввести в обов’язковому порядку подачу при вступі до будь-якого ВНЗ сертифікатів з трьох дисциплін, щоб не було перетоку абітурієнтів до ВНЗ, які задовольняються сертифікатами лише з двох дисциплін. При цьому для ВНЗ технічного профілю обов’язковими повинні бути сертифікати не лише з української мови та літератури, але і з математики та фізики, оскільки з тих абітурієнтів, в яких не закладена база з цих дисциплін у школі, ніякий ВНЗ не зможе підготувати якісного інженера.
2). В сумарному конкурсному балі необхідно враховувати не лише бали сертифікатів, але і середній бал документа про загальну середню освіту, перерахований згідно з рекомендаціями УЦОЯО до 200-бальної шкали, оскільки без цього школярі вчитимуть лише ті дисципліни, по яких їм потрібно буде складати іспити в УЦОЯО для отримання сертифікатів вступу до ВНЗ. А це в свою чергу приведе до зруйнування і середньої освіти, і вищої педагогічної, оскільки хто вступатиме в педагогічні ВНЗ для отримання кваліфікації учителя з дисципліни, яку діти ігноруватимуть у школі. Саме так сталося у США, де набагато раніше почали використовувати сертифікати незалежних центрів оцінювання при прийомі до ВНЗ, і де сьогодні для виправлення ситуації при прийомі до ВНЗ врахування у сумарному конкурсному балі середнього балу документа про загальну середню освіту є обов’язковим для усіх ВНЗ. І зробили вони це тому, що соціологічні опитування випускників середньої школи, проведені у США в 2006–2007 рр., засвідчили, що одна половина відмінників з математики і фізики не змогла на карті знайти Ірак, з яким США нещодавно воювали і де розміщені американські окупаційні війська і сьогодні, а інша половина цих відмінників не змогла дати відповіді, коли відбувалася друга світова війна, хто з ким воював і хто був переможцем.
3). Недоцільно вилучати із умов прийому 15-й пункт у повному обсязі. Його треба трансформувати до вигляду, коли перераховані в ньому категорії абітурієнтів не виділятимуться в 40 %, для яких існує окремий конкурс, а братимуть участь у загальному конкурсі, але з врахуванням бонусу у вигляді нарахування додаткової, до визначеної в сертифікатах, кількості балів, наприклад, в межах до 10 чи 5 процентів. Адже діти, які отримали золоті чи срібні медалі — хто б що про них не говорив — є елітою нації, а намагання медаль отримати приводить до гарного засвоєння кожним із них усіх дисциплін шкільної програми. Та й руйнувати систему університетських, міських, районних і обласних олімпіад, ніяк не враховуючи перемоги в них, теж недоцільно, адже на олімпіадах формується найбільш активна та креативна частина молодого покоління. Ну і для порівняння — де Ви бачили чемпіонати з видів спорту, в яких би не оголошувались переможці, не вручались би медалі і не встановлювались би матерiальні стимули для заохочення в їх отриманні (зверніть увагу на те, що обіцяє наш президент олімпійцям, які привезуть із Пекіна медалі!). А освітянські і наукові перемоги, на мій погляд, є не менш значимими, ніж спортивні. І ми зможемо побудувати гарну державу лише тоді, коли на усіх владних щаблях буде усвідомлення цього.
4). На мій погляд, поріг у 150 сертифікатних балів для профільних дисциплін слід встановлювати лише при конкурсному зарахуванні на місця бюджетного замовлення. Що ж до прийому на умовах контракту за кошти фізичних чи юридичних осіб, то для цього випадку необхідно залишити поріг у 124 бали по усіх сертифікатах, інакше унiверситети ризикують повністю втратити контрактників, що в умовах їх недофінансування державою приведе до зупинки процесу модернізації матеріальної бази. Для прикладу, із 1200 абiтурієнтів, які виявили бажання навчатись у ВНТУ на стаціонарі при бюджетному замовленні у 733 особи, більше, ніж у 300, оцінки в сертифікатах з фізики виявились меншими 150 балів. І, якби цей поріг був встановлений уже у цьому році, то ВНТУ не набрав би контрактників уже зараз.
5). Фразу у 16-му пункті проекту умов прийому: «Категорії осіб з обмеженими фізичними можливостями (інваліди 1 та 2 груп, діти-інваліди), для яких Український центр оцінювання якості освіти не може забезпечити проходження незалежного зовнішнього оцінювання навчальних досягнень, складають вступні випробування у вищому навчальному закладі» — слід доповнити словами: «навчальний процес у якому можна побудувати без проведення лабораторного практикуму на стаціонарному обладнанні». Тобто, фактично такій дитині протипоказане освоєння інженерних спеціальностей, і їй потрібно вступати на гуманітарні спеціальності.
6). Умови 22-го пункту проекту стосовно позаконкурсного зарахування абітурієнтів пільгових категорій слід завершити фразою: «Для цієї категорії абітурієнтів кожен ВНЗ зобов’язаний виділити 25 % планових місць державного замовлення. В разі надходження кількості заяв, більшої від виділеної для них квоти місць, абітурієнти пільгових категорій конкурують між собою на умовах внутрішнього конкурсу. Тим із них, хто не увійде до 25 % за внутрішнім конкурсом, дозволяється брати участь у загальному конкурсі».
В разі введення такої квоти, оскільки кожному абітурієнту дозволяється вступати одразу у кілька ВНЗ, абітурієнти пільгових категорій рівномірно розійдуться по усіх ВНЗ держави, що дозволить у столичних університетах приймати до лав студентів не лише пільговиків зі 124 балами у сертифікатах, які прибули до столиці звідусіль, але і абітурієнтів з київською пропискою з набагато вищими балами у сертифікатах.
7). Пунктом 26 (зсунувши на одиницю усі подальші пункти 26–29) необхідно ввести в умови прийому порядок зарахування на навчання за державним замовленням на заочну форму навчання. До минулого року такий пункт був обов’язковим. Адже для навчання по заочній формі повинні у першу чергу зараховуватись ті абітурієнти, які уже працюють на підприємствах з державною часткою власності на спорідненій робітничій спеціальності, тобто, які осмислено вибрали спеціальність, за якою навчатимуться, а також ті, які закінчили технікуми чи коледжі або профтехучилища і хочуть продовжити підвищувати рiвень знань за набутою спеціальністю. А випускники загальної середньої школи, які ніде ще не працюють, можуть зараховуватись лише за умови, що залишились вакансії після зарахування двох попередніх, професійно-зорієнтованих категорій. Що ж до тих, які працюють у приватних фірмах, то оплачувати їх навчання по заочній формі повинні або ці фірми, або самі фізичні особи. Це буде державний підхід.
З повагою — ректор ВНТУ,
радник Прем’єр-міністра України
на громадських засадах
Б. І. Мокін
А у понеділок 4-го серпня для придання листові офіційного статусу я відіслав його поштою у міністерство.